תנ"ך על הפרק - יחזקאל ב - חומת אנך

תנ"ך על הפרק

יחזקאל ב

454 / 929
היום

הפרק

וַיֹּ֖אמֶר אֵלָ֑י בֶּן־אָדָם֙ עֲמֹ֣ד עַל־רַגְלֶ֔יךָ וַאֲדַבֵּ֖ר אֹתָֽךְ׃וַתָּ֧בֹא בִ֣י ר֗וּחַ כַּֽאֲשֶׁר֙ דִּבֶּ֣ר אֵלַ֔י וַתַּעֲמִדֵ֖נִי עַל־רַגְלָ֑י וָאֶשְׁמַ֕ע אֵ֖ת מִדַּבֵּ֥ר אֵלָֽי׃וַיֹּ֣אמֶר אֵלַ֗י בֶּן־אָדָם֙ שׁוֹלֵ֨חַ אֲנִ֤י אֽוֹתְךָ֙ אֶל־בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל אֶל־גּוֹיִ֥ם הַמּוֹרְדִ֖ים אֲשֶׁ֣ר מָרְדוּ־בִ֑י הֵ֤מָּה וַאֲבוֹתָם֙ פָּ֣שְׁעוּ בִ֔י עַד־עֶ֖צֶם הַיּ֥וֹם הַזֶּֽה׃וְהַבָּנִ֗ים קְשֵׁ֤י פָנִים֙ וְחִזְקֵי־לֵ֔ב אֲנִ֛י שׁוֹלֵ֥חַ אוֹתְךָ֖ אֲלֵיהֶ֑ם וְאָמַרְתָּ֣ אֲלֵיהֶ֔ם כֹּ֥ה אָמַ֖ר אֲדֹנָ֥י יְהֹוִֽה׃וְהֵ֙מָּה֙ אִם־יִשְׁמְע֣וּ וְאִם־יֶחְדָּ֔לוּ כִּ֛י בֵּ֥ית מְרִ֖י הֵ֑מָּה וְיָ֣דְע֔וּ כִּ֥י נָבִ֖יא הָיָ֥ה בְתוֹכָֽם׃וְאַתָּ֣ה בֶן־אָ֠דָם אַל־תִּירָ֨א מֵהֶ֜ם וּמִדִּבְרֵיהֶ֣ם אַל־תִּירָ֗א כִּ֣י סָרָבִ֤ים וְסַלּוֹנִים֙ אוֹתָ֔ךְ וְאֶל־עַקְרַבִּ֖ים אַתָּ֣ה יוֹשֵׁ֑ב מִדִּבְרֵיהֶ֤ם אַל־תִּירָא֙ וּמִפְּנֵיהֶ֣ם אַל־תֵּחָ֔ת כִּ֛י בֵּ֥ית מְרִ֖י הֵֽמָּה׃וְדִבַּרְתָּ֤ אֶת־דְּבָרַי֙ אֲלֵיהֶ֔ם אִֽם־יִשְׁמְע֖וּ וְאִם־יֶחְדָּ֑לוּ כִּ֥י מְרִ֖י הֵֽמָּה׃וְאַתָּ֣ה בֶן־אָדָ֗ם שְׁמַע֙ אֵ֤ת אֲשֶׁר־אֲנִי֙ מְדַבֵּ֣ר אֵלֶ֔יךָ אַל־תְּהִי־מֶ֖רִי כְּבֵ֣ית הַמֶּ֑רִי פְּצֵ֣ה פִ֔יךָ וֶאֱכֹ֕ל אֵ֥ת אֲשֶׁר־אֲנִ֖י נֹתֵ֥ן אֵלֶֽיךָ׃וָאֶרְאֶ֕ה וְהִנֵּה־יָ֖ד שְׁלוּחָ֣ה אֵלָ֑י וְהִנֵּה־ב֖וֹ מְגִלַּת־סֵֽפֶר׃וַיִּפְרֹ֤שׂ אוֹתָהּ֙ לְפָנַ֔י וְהִ֥יא כְתוּבָ֖ה פָּנִ֣ים וְאָח֑וֹר וְכָת֣וּב אֵלֶ֔יהָ קִנִ֥ים וָהֶ֖גֶה וָהִֽי׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

בן אדם עמוד על רגליך. פירש רבינו האר"י זצ"ל דיחזקאל משורש קין והוא מיסוד הרגלים לכן נאמר לו עמוד על רגליך כי מה שהיה קין תלוי ברפיון כמשז"ל על ידי יחזקאל נתחזק ולכן יחזקאל לשון חיזוק ונאמר לו בן אדם כי היה סוד קין בנו של אדה"ר ממש: שולח אני אותך אל בני ישראל. לא יקשה בעיניך שליחות זה כי כמה נביאים נתנבאו ולא עשו כלום דע כי יש שתי יתרונות בזה אחת שאני משלח אותך ודי לך מעלה גדולה זו שאתה שלוחי. ועוד שאתה שלוח לעם הנקראים בני ישראל כי הם בני אל חי חטיבה אחת בעולם וגם זה שבח לך. וכי תימא הם בנים כשעושים רצונו דוקא ואם אין עושים רצונו לא נקראו בנים כסברת רבי יהודה פ"ק דקדושין לז"א דע דהלכה כר"מ בזה וכמ"ש הרשב"א ז"ל בתשובה וז"ש והבנים קשי פנים וחזקי לב כלומר הגם שהם קשי פנים וחזקי לב נקראו בנים. מפרשים בתוספת נפך שפי"ר לפק"ד בס"ד: אל תירא מהם וכו'. יש מי שפירש שלא יתירא מהם שיהרגוהו כי הם סרבים וסלונים ר"ל שהם כמו עוקצין דלא יש סכנה רק איזה כאב לפי שעה ואין פחד ממיתה. וי"מ דזהו הבטחה שמבטיחו ה' שלא יוכלו לעשות עמו רעה ולא יתיירא. ואפשר לרמוז דעבירה גוררת עבירה ומהקלה יבא לחמורה כי בתחילה אמר סרבים דאין כאן אלא לסרב בדברי הנביא. ועבירה גוררת עבירה סרב"ת המכוה היא להיות סלונים שיורי קוצר'ת המכאיבים. ואחר זה עקרבים הנושכים ועושים חבורה: פנים ואחור. מה דהוה בשירויא ומה דעתיד למהוי בסופה., ] קינים והגה והי. פירש"י ז"ל קנים פורענותם של צדיקים בעה"ז. והגה מתן שכרן שירננו עליו לעת"ל. והי נהי של רשעים לעה"ב. ואפשר דרמז סוד הגילגול וזהו פנים ואחור ומזה נמשך קינים פורענותם של צדיקים לעה"ז מחמת גלגול שעבר. והגה מתן שכרן שכבר סבלו צרות בעה"ז ונתקנו ויקבלו שכרן לעה"ב. והי נהי של רשעים שלא נתקנו ויסבלו עונשן לעולם הבא:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך